Direktlänk till inlägg 9 december 2010

trött

Av Anna - 9 december 2010 09:51

Igår tog jag min sista tablett mot halsflussen. Skönt att det är över och jag hoppas nu på att det inte tar om, som det kan göra ibland.


Jag är extremt trött nu efter jag varit sjuk vilket ju är fullt naturligt eftersom kroppen ska återhämta sig igen. När man har småbarn så finns det ju inte samma tid att vila heller som för dem som inte har det. Ett par dagar till sen så är jag nog mitt vanliga pigga jag igen!


Ibland brukar jag och Martin prata om hur det var förut och hur livet ändras när man får barn. Var man sjuk förut, ja då kunde man ligga i soffan eller sängen och VARA sjuk men nu går inte det.


Samma sak med att vara spontan och kunna sticka iväg på saker går ju inte alls på samma sätt. Det krävs ju en helt annan typ av planering av allt och det är tur att jag gillar att planera för det är ju inte Martins starka sida tyvärr    Dock funkar det bra som vi har det. Jag sköter i stort sätt allt här hemma (matlagning, bakning, städning, tvätt, handling, diskning mm) och Martin jobbar, fixar med bilen + tyngre grejer som behöver göras. Barnen är det ju jag som har hela dagarna men Martin hjälper till med badning och nattning på kvällarna samt de helgdagar han inte behöver jobba så hjälps vi såklart åt om den andra vill hitta på något (tex. jakt, tjejmiddagar mm)  eller så hittar vi på saker tillsammans.


Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på hur andra familjer har det och hur de delar upp sina sysslor för alla är olika och orkar olika mycket. Jag är en person som orkar väldigt mycket och därför så tar jag mer ansvar hemma än Martin. Martin jobbar ju även som sagt väldigt mycket så han blir trött av det. Han klarar heller inte av sömnbrist som jag gör och han kan inte "skynda sig". I andra familjer så kan det vara kvinnan som inte orkar och som måste vila mycket och det är INTE fel tycker jag. Många jämför sig med andra och känner sig otillräckliga men man ska inte lägga ribban högre än att man orkar hoppa över då blir man bara besviken, så gör inte det!   


Sen tycker jag att man ska klaga om man känner sig trött och less, för det gör man! Jag brukar säga till Martin -Idag har det varit en SKITDAG här hemma! Jag är trött och less på skrikiga barn och jag känner att jag vill "säga upp mig" från att vara mamma! Då kan man kramas och så känns det mycket bättre    De flesta dagar fungerar superbra hemma men sen har vi ju de där dagarna som de flesta föräldrar känner till, då man bara vill låsa in sig och dra ett täcke över huvudet!


Vi får se vad det blir för dag idag, men det känns om en bra dag! Viggo sover, Rasmus är på dagis och jag ska ta och duscha + tvätta mitt smutsiga hår *härligt*



Ha en fin dag   

 
 
Ingen bild

Eviz

9 december 2010 12:23

Håller fullständigt med dig Annis = ) Det är olika inom varje familj och så FÅR det vara! I vår städar jag gärna, medans jag ser att vi kan dela på tvätten då Nicke är ledig emellanåt. Vi turas om att handla, tar lika mycket hand om våra pojkar . Jag är inte rädd för att klaga, tycker jag gör det lite för ofta ibland, speciellt nu när man jobbar långa dagar, ska hämta hund & barn då nicke jobbar dygn, laga mat, ut på promenad, lägga sonen, däcka i soffan själv! ; ) Å så gravid på det! Helgerna är gudomliga, borde vara helg oftare hahaha.....

Känner även nu att det börjar bli tungt med lyft och böja sig ner hela tiden och hjälpa barnen på jobbet. DÅ önska jag att jobbade med nåt annat! Men nu är det såhär.

Ta hand om dig gumman! Kram!

Anna

9 december 2010 23:52

Du gör ett SÅ bra jobb Evis!! Det är jobbigt att vara gravid och ta hand om ett busigt barn + hemmet och allt som hör där till. Jag kommer ihåg! Det var ju så skönt när Viggo kom så man kunde börja röra sig ordentligt! Hur går det på jobbet för dig nu? Hur blir det med havandeskapspenning för dig denna gång? Hoppas du får, det skulle vara så skönt för dig! Jag kan inte förstå att de egentligen inte räknar jobb på förskola (med småbarn dessutom) som ett skäl till att få, trist=( Sök i alla fall, jag håller tummarna!

Denna helg är Martin ledig och jag är så glad för det=) Tack så mycket för senast, det var verkligen jättetrevligt och maten var SÅ god!!

KRAM KRAM på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 9 juni 2011 09:17

Rasmus på sin 10 månaders dag          och så en bild på Viggo idag där han också står upp          Rasmus hade mer hår än Viggo vid samma ålder, men nu börjar det komma lite "lurv" bak på Viggo huvud.     Rasmus var väldigt lj...

Av Anna - 9 juni 2011 09:05


Grattis lillprinsen som fyller 10 månader idag!          Världens mysigaste och gladaste lille snos!   Pussar från Rasmus, pappa & mamma    ...

Av Anna - 9 maj 2011 11:22


Grattis grattis lille älsklingen som blir 9 månader stor idag!!     Tiden har gått så väldans fort och snart är du 1 år     We love you     ...

Av Anna - 5 maj 2011 23:07


Idag sa Viggo sitt första ord: Mamma! Han har under en tid låtit -Mmmm och Mmmaaaa, men så idag när jag stod och grejade i köket så kom han i gåstolen och ville ha min uppmärksamhet. -Mmmaaaa mmaaaa MAMMA! Å vad glad jag blev, och Viggo med för den d...

Av Anna - 22 april 2011 23:09

  Ursäkta mig bloggen att jag är rent ut sagt kass på att skriva här! Jag ska verkligen ta och skriva ett långt inlägg de närmaste dagarna och sedan försöka bli bättre på att dokumentera vår liv   Jag vill ju verkligen ha kvar detta till framtiden ...

Ovido - Quiz & Flashcards