Alla inlägg under september 2010

Av Anna - 16 september 2010 10:15

  


Det ska alltid prövas själv innan mamma får hjälpa till..  

Av Anna - 16 september 2010 00:02

Idag har Rasmus gått på dagis 9-14 och det har gått jättebra! Han började gå 9-13 efter inskolningen eftersom han blev så trött när han inte sov middag och det dessutom var så många att lära känna på nya dagiset. Förra veckan så utökade vi med en halvtimme och nu så är det 9-14, tisdag-torsdag som gäller. Rasmus trivs så bra och han är mycket omtyckt av de andra barnen och så snäll mot de minsta fick jag höra idag. 


Min duktiga fina kille   


När Rasmus kommer hem vid 14 så brukar vi fika och sedan leker vi eller går ut en stund innan vi "vilar" i soffan. Rasmus vill INTE sova middag, men vila i soffan går bra. Detta resulterar såklart i att han somnar och sover sin "middag" även då han inte vill..  


Det funkar väldigt bra att vara hemma med Rasmus och Viggo. Rasmus är så snäll mot sin lillebror, men han vill så gärna krama och pussa honom lite FÖR hårt ibland. Det gäller att förklara om och om igen att Viggo ÄR liten och KAN göra illa sig om man inte är försiktig. Det kommer att kännas bättre om några månader när lillebror har växt på sig och inte är så ömtålig längre..


Det har varit en rolig dag idag med besök av Kicki på dagen och med Sussi & Magnus som middagsgäster!



Nu är det kvällsstädat här, Viggo har somnat och Martin går som en zombie från datorn upp för trappen så det är väl dags att sova då..    Go natt!




Av Anna - 15 september 2010 19:37


Tänk så intressant det kan vara med en diskmaskin som låter..  


  

Skönt för mamma med en lugn kille (i några minuter) när det ska grejjas i köket!




Av Anna - 15 september 2010 16:59


Bordet är dukat och snart kommer gästerna    Ska bli gott med tjockpannkaka!


  

Av Anna - 14 september 2010 23:01

Viggo har somnat "för natten" om man nu kan kalla det så (han äter ju såklart fortfarande på natten) Han sover nu 4-5 timmar i sträck på natten mot för 2-3 timmar när han var nykläckt, skönt för mig!


Rasmus fick vara hemma från dagis idag eftersom han haft så jobbigt med sin hosta (förkylningsastma) inatt. Bara han blir det minsta snorig så får han tyvärr så jobbigt med luftrören, hostig och tät i bröstet. Han är som tur är SÅ mycket bättre sedan vi gav bort kissen Mio, då hostade han i princip varje natt. Mio har vi hunnit med att träffa några gånger sedan han flyttade till våra vänner Sussi, Magnus & Kim + alla djuren. Han har det så otroligt bra och man märker att han stortrivs! Jag är så tacksam att han fick komma till ett så bra hem, då jag var så orolig att vi skulle vara tvungna att ta bort honom. Min fina kisse som jag haft sedan jag flyttade hemifrån, jag förtjänar bara det bästa och det har han fått   


Idag har två vaktmästare varit här och grejsat med vårat avlopp i duschen som funkat skit sedan vi flyttade in. Igår så blev det totalt stopp även då vi gjort rent flera gånger, så imorse fick vi ringa efter förstärkning! Nu kan vi äntligen duscha utan att stå "upp till knäna" med vatten   


Rasmus fick ta premiärduschningen nu ikväll!


Fick ett bra tips från karlarna: Hett vatten + diskmedel löser allra bäst och att spola hetvatten i alla kranarna 1ggn/månaden gör att risken för att fett bildas och täpper igen minskar stort!


Nu ska jag ta och lyfta på ändan och fortsätta här hemma, har lite kvart att göra innan det är dags för sängen. Imorgon kl 10 kommer Kicki på besök så jag ska förbereda sconesdeg så det går fort att baka imorgon.Tidigare ikväll så kokade jag jordgubbsmarmelad som vi ska ha till. Det är ju så gott på scones tillsammans med philadelfiaost! Ska även väcka Martin som jag tror har somnat när han nattade Rasmus. Han ska fixa smet till tjockpannkaka som vi ska bjuda på imorgon kväll då Hannele, Sussi, Magnus & Kim kommer på middag. 


Känns kul att Martin fixar maten för en gångs skull (han är superduktig på tjockpannkaka med fläsk) annars är det ju jag som gör maten varje dag. Dock blir det jag som ska hä ihop den och grädda för Martin hinner kommer i stort sätt hem från jobbet samtidigt som gästerna kommer, men det är ju i alla fall han som stekt fläsket och vispat smeten..   







Av Anna - 14 september 2010 14:53


( i vagnen, ca 2 veckor gammal)

      

Nu har vi bestämt Viggos alla namn, Lars Viggo Oliver ska han heta!


Blanketten till Skatteverket ska skickas in imorgon när Martin fixat frimärken.   

Av Anna - 14 september 2010 13:44

  


Budade hem detta fina kuddfodral från Tradera. Jättefint att det är sidenband på sidorna man knyter! Köpte innerkudden FJÄDRAR på IKEA som jag även har i de andra soffkuddarna. Vill hitta fler fina kuddfodral så när jag får tid så blir det fler besök på Tradera   


Nu skriker Viggo efter mig, dags för matning!


Av Anna - 13 september 2010 23:58

Välkommen alla vänner till min nya blogg! Den förra finns fortfarande kvar att läsa i men det tog så lång tid att lägga upp bilder (om det ens fungerade) så jag gav upp på den.


Jag har varit allt för lat för att ta tag i bloggandet, men nu ska jag börja igen   

Rasmus var 1 månad då jag startade den förra bloggen så det är väl inte allt annat än rätt att starta upp denna nu när Viggo är lika gammal..


Ska försöka skriva så mycket jag hinner och lägga upp bilder så alla ni får se lite hur vardagen ser ut och hur våra fina killar växer. 



Rasmus är förkyld med hosta och ikväll så hostade han så mycket så han kräktes ner både sig själv, mig, soffan, lite av mattan och vardagsrumsbordet! Rasmus grinade och Viggo skrek samtidigt som jag duschade av mig och Rasmus samt skumtvättade soffan och mattan, torkade överallt och skurade golven. Martin var just då ute 1 timme och sprang med Alex, är det inte typiskt!?


Nu sover båda barnen sen ett par timmar tillbaka och själv ska jag fika lite te & mackor innan sovdags. Martin sätter ihop de nya köksstolarna. Vi är alltid uppe för länge!    


Ovido - Quiz & Flashcards